کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> زمستان 91 - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                  بسم الله الرحمن الرحیم

                         برزخ

  «واژه برزخ سه بار در قرآن به کار رفته است , از جمله در سوره المؤمنون آیه 100 . ادّى شیر آن را معرب پرزک فارسى مى داند ، و آرتور جفرى نظر او را رد مى کند. ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 91/12/22ساعت 3:40 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                            بسم الله الرحمن الرحیم

سی و چهار سال قبل در چنین روزهائی حرکت الهی ای به ثمر نشست که نوید بخش افق جدیدی در نگرش به آینده جهان بود. در هر زمان هر حرکت انقلابی که انجام می گیرد به طور طبیعی یک سری رویش ها و ریزش هائی را به همراه خود دارد که بر اثر انگیزه ها و علل خاصی پدید می آیند. ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 91/11/17ساعت 8:59 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                                      بسم الله الرحمن الرحیم

                 ولادت رسول خدا و امام صادق علیهم السلام

السلام علیک یا رسول الله، سلام بر تو ای حبیب خدا و سلام بر فرزندت صادق آل محمد سلام الله علیهم اجمعین. یا رسول الله سالروز ولادت با سعادت شما و فرزند معصومتان امام صادق علیه السلام است. تبریک ما انسانهای آخر الزمان را پذیرا باشید. 

یا رسول الله نمی خواهم در ایام ولادتی شما و فرزندتان خاطر شریف و معصوم شما را مکدر کنم و می دانم همه جریانات بعد از خود را می دانید و گزارش آنها را داشته اید ولی با خود گفتم این دردنامه را به حضورتان تقدیم کنم تا امید که فرجی حاصل شود. یا رسول الله فقط به صورت گذرا اشاره ای می کنم و رد می شوم.

یا رسول الله امت، بعد از شما دچار انحراف سامری شد و از در خانه ی برادرت امیرالمومنین علیه السلام پراکنده شدند و چه هتاکی هائی که در حق دخترت روا نداشتند. بعد از شما برادرتان و فرزندان معصوم او را کنار زدند و به شهادت رساندند و مشغول چپاول امت از هم گسسته و زخم دشمن خورده شما شدند. در این میان تنها عده کمی بر عهد خود پایدار ماندند و جان و مال و آبروی خود را به عنوان هزینه ی این پایداری پرداخته و می پردازند. همه اینها نثار یک تار موی شما باشد.

یا رسول الله ما انسانهای آخرالزمان همه نیازهای خود را در یک کلام خلاصه می کنیم و از شما تقاضائی داریم و آن این که  بیش از این جهان را در انتظار فرزند عدالت گستر خود نگذارید و از خداوند بخواهید تا ظهور وی را هر چه زودتر برساند.....

و حرف آخر اینکه  یا رسول الله امت خود را دریابید.....اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


نوشته شده در دوشنبه 91/11/9ساعت 10:30 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                          بسم الله الرحمن الرحیم


                 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام به پیشگاه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و به بهانه آغاز امامت آن وجود مقدس چند سطری درباره جهان پس از ظهور سعادت بخش آن غایب شاهد، تقدیم می کنیم: ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 91/10/30ساعت 8:45 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                                    بسم الله الرحمن الرحیم

                       نهم ربیع

نهم ربیع روزی که خلیفه دوم اهل تسنن در آن روز به دست ابولوءلوء کشته شد مورد توجه شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام می باشد. اما درین میان دست های پنهانی که برخی افراد ناآگاه را بازیچه خود قرار داده اند را نیز نباید از نظر دور داشت. درین روز برخی افراد با استناد به روایتی مجعول و بی اساس مرتکب اعمال ناشایسته و حرامی می شوند که به گمان خود با این اعمال به خداوند متعال تقرب و نزدیکی پیدا می کنند. در این نوشتار مختصر برخی از فرازهای این حدیث جعلی را آورده و نکاتی را همراه آن گوشزد می نمائیم. ادامه مطلب...

نوشته شده در پنج شنبه 91/10/28ساعت 4:52 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                        بسم الله الرحمن الرحیم

           صلوات خاصه امام رضا علیه السلام

هر طرف کوس «فنا» می ‏زند آهنگ رحیل       ما به درگاه رضا بهر «بقا» آمده‏ایم‏

«ناصرم» خادم درگاه توأم اى محبوب             بینوائیم پى برگ و نوا آمده‏ایم‏(1)

بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام قبله هفتم عالم وجود(2) هر لحظه محل فرود فرشتگان الهی و نازل شدن فیوضات ربانی می باشد که شامل حال زوار آن حضرت می شود . از حوادث برجسته زمان امام رضا علیه السلام مسأله ولایت عهدی می باشد که به اجمال چند سطری راجع به آن مطالبی به عرض می رسد. ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 91/10/23ساعت 12:8 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                             بسم الله الرحمن الرحیم

امام حسن مجتبی علیه السلام

در طول تاریخ کمتر کسی بوده که به مانند امام حسن مجتبی علیه السلام دچار خیانت و نفاق بی حد و حصر مردم زمان خود واقع گردد. آفاتی که مردم آن دوران آگاهانه خود را در آن قرار داده بودند منجر به کینه هائی شد که هر چند وقت یک بار، از خود بروز می دادند. در خطبه های امیرالمومنین علیه السلام بسیار دیده می شود که آن حضرت به درستی، باطن نفاق آلود مردم زمان خود را بر ملا کرده و از عواقب سوء آن بر حذر می دارد و آن مردم، سکوتی منافقانه اختیار می کنند و طی دو مرحله، کینه های انباشته شده در باطن خود را ظاهر می کنند.

مرحله اول در برابر امام حسن مجتبی علیه السلام آنچه در توان داشتند در کار آن حضرت کارشکنی ها نمودند و بارها و بارها آن بزرگوار را در موقعیت های حساس نه تنها، تنها گذاشتند بلکه علیه ایشان هم دسیسه کردند و معاویه علیه الهاویه را مسلط بر اوضاع نمودند و آن حضرت را ناچار به پذیرش صلح کردند و تنها عکس العمل آن نامرد مردمان سکوت بود و اطاعت. سکوت بر تنها شدن حق، و اطاعت از باطل مسلّم.

مرحله دوم خود را نیز در کربلا اجرا کردند و امام حسین علیه السلام را به شهادت رسانیدند. 

اما ای کاش در برابر امام مجتبی علیه السلام فقط سکوت کرده بودند و دیگر حرف های نیش دار برخاسته از باطن کینه توز خود را بر پیکر روح امام مظلوم و غریب خود وارد نمی کردند و در سلام خود نمی گفتند: السلام علیک یا مذلّ المومنین. این اظهار عداوتهاست که انسان را را متاثر کرده و بغض گلوی هر آزاده ای را می شکند. مگر مردم آن زمان گفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره معاویه علیه الهاویه را فراموش کرده بودند که فرموده بود: إذا رأیتم معاویة على منبرى فاقتلوه هرگاه ببینید «معاویه» بر فراز منبر من قرار گرفته است، او را بکشید! (1)

حقیقت این است که منافقین زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بعد از آن حضرت نه مُردند و نه مومن شدند بلکه تا زمان خلافت امیرالمومنین علیه السلام ساکت بودند؛ چرا که خلفای سه گانه را از خودشان می دانستند و رفتار خلفا نیز این مطلب را تایید می کند؛ وقتی خلافت به حضرت رسید چون آن بزرگوار تن به خواسته های آنان نداد بنای ناسازگاری گذاشتند و تا امیرالمومنین علیه السلام و دو فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام را خون به دل نکرده و نکشته و خلافت را به بنی امیه - این شجره ملعونه - (2) نسپردند آرام نگرفتند.

سخن در باب مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار زیاد است که در این مختصر نمی گنجد. انشاءالله در دنیا از رهنمودهای آن حضرت و در آخرت از شفاعتشان برخوردار شویم.

از تاب رفت و طشت طلب کرد و ناله کرد/ وان طشت را ز خون جگر، باغ و لاله کرد 

خونی که خورده بود همه عمر از گلو بریخت/ دل را تهی ز خون دل چند ساله کرد (3)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 1. فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، ص 196. این روایت در کتب اهل تسنن نیز آمده است؛ تهذیب التهذیب از ابن حجر ج 5 ص 110 و ج 7 ص 324- میزان الاعتدال ‏از ذهبى ج 2 ص 7.
2-  فخر رازى‏ در تفسیر کبیر خود و  سیوطی ‏در  تفسیر درالمنثور در ذیل  آیه 60 سوره اسراء این مطلب را نقل کرده اند.
3. وصال شیرازی رحمة الله علیه.

نوشته شده در جمعه 91/10/22ساعت 11:39 صبح توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                                         بسم الله الرحمن الرحیم
 شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّیاً عَمَّنْ سِوَاکَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ النَّاسُ فِیکَ سَوَاءً وَ لَوْ لَا أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَیْکَ مَاءَ الشُّئُونِ وَ لَکَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلًا وَ الْکَمَدُ مُحَالِفاً وَ قَلَّا لَکَ وَ لَکِنَّهُ مَا لَا یُمْلَکُ رَدُّهُ وَ لَا یُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِک‏ ادامه مطلب...

نوشته شده در چهارشنبه 91/10/20ساعت 10:7 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |

                                                        بسم الله الرحمن الرحیم

                   نفاق و منافق

در بین صفات درونی انسان ، هیچ صفتی به دردناکی صفت نفاق نیست. حتی خود منافق نیز اگر از هم مسلک خود ،نفاق ببیند خوشایند او نیست و از وی منزجر می شود. در این نوشتار مختصر ،که امیدوارم به لطف خداوند متعال برای شما مفید فایده باشد چند سطر راجع به این صفت مطالبی را بیان می کنیم.

ویژگى اصلى منافقان، داشتن شخصیت دو گانه است. دوگانگى ظاهر و باطن، گفتار و رفتار، جلسات خصوصى و عمومى و دوگانگى در همه چیز، که شرح آن را امام امیرمؤمنان علیه السلام به صورتى بسیار دقیق بیان فرموده است.(1)آنها کسانی هستند که خود را اصلاح طلب مى‏خوانند، در حالى که مفسدان واقعى هستند. خود را عاقل و هوشیار و دیگران را ابله و نادان مى‏دانند، در حالى که واقعاً ابلهانى شیطان صفتند.آنها شریک دزد و دوست قافله، رفیق مردم و عامل بیگانه، غمخوار کشور و عامل استعمارند.(2)

و اما نفاق در بعد فردی: رسول خذا صلی الله علیه و آله و سلم در بیانی به امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:  لِلْمُنَافِقِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ خلف[أ َخْلَفَ] وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ منافق دارای سه علامت است: وقتی چیزی را حکایت می کند دروغ می گوید، و هنگامی که وعده می دهد به وعده‏هایش عمل نمی کند، و وقتی نسبت به چیزی امین قرار می گیرد ،در امانت خیانت می کند. (3) البته این گوشه ای از صفات منافقین بود که چه بسا اکثر افراد به آنها مبتلا هستند.

حادثه 9 دی سال 1388 در حقیقت برخورد با کسانی بود که عمری در بین این امت ریاکارانه زیستند و منافقانه عمل کردند و چهره نفاق خود را در فرصتی که برایشان پیش آمد نشان دادند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. نهج البلاغه -ترجمه شهیدی- خطبه 194.

2. به سوره بقره آیات 8-20 و سوره منافقون رجوع شود.

3- مکارم الأخلاق، ص: 438.


نوشته شده در پنج شنبه 91/10/7ساعت 9:36 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak